A kormány egyebek mellett kampánnyal, halvásárokkal ösztönzi a magyarországi halfogyasztást – mondta el a Földművelésügyi Minisztérium (FM) államtitkára hétfőn Budapesten, sajtótájékoztatón.
Bitay Márton Örs államtitkár közölte: Magyarországon a világ- és az uniós átlaghoz képest is kevés halat fogyasztanak. Az unióban az éves átlagos fogyasztás 20 kilogramm körüli, Magyarországon mintegy 3,5 kiló. Ez pedig teret nyit a belföldi halfogyasztás növelésének, ami az utóbbi években már emelkedett – mondta.
Hozzátette: a halfogyasztás növelését serkentheti, hogy Magyarországon ehhez megvannak a természeti adottságok, és a szaktudás is rendelkezésre áll.
Kifejtette, a termelés növelését az unió is támogatja, mivel a tengeri halászat lehetőségei folyamatosan csökkennek. Magyarországnak a mostani uniós költségvetési ciklusban a termelés támogatására mintegy 15,5 milliárd forint áll rendelkezésére, mintegy 2 milliárd forinttal több, mint az előző költségvetési időszakban.
Az államtitkár elmondta: az Országgyűlés 2013-ban fogadta el az új halgazdálkodási törvényt. Ezt a jogszabályt az idén kétszer módosították, hogy a haltermelés kereteit kijelöljék. Megszűnt a nagyüzemi halászat lehetősége a természetes vizekben – a kormányzat itt a horgászatot szeretné erősíteni -, illetve a horgászati jogokat a korábbi pályázati eljárásrend helyett kijelöléssel ítélik oda.
Bitay Márton Örs jelezte: a karácsony közeledtével célzott kampánnyal szeretnék a magyar embereket a belföldön megtermelt hal fogyasztására ösztönözni, mert hiszen a fogyasztás fele importból származik. Mivel ezt a mennyiséget mérsékelni kívánják, felhívják a fogyasztók figyelmét, hogy az üzletekben keressék az idehazulról származó halakat: a pontyot, a növényevő és a ragadozó halakat.
Lipcsey György, a Magyar Turizmus Zrt. agrármarketing-vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy az MT Zrt. agrármarketing-vezérigazgatósága az idei utolsó negyedévben kampányt indított a magyar mező- és élelmiszer-gazdaság termékeinek népszerűsítésére. Ennek a kampánynak a része a halfogyasztás népszerűsítése is. Elsősorban a feldolgozott termékeket szeretnék ajánlani, mivel ez munkahelyeket teremthet és őrizhet meg – fűzte hozzá.
A vezérigazgató-helyettes arról tájékoztatott, hogy nemcsak a hagyományos médiafelületeken népszerűsítik a halfogyasztást, hanem rádiós spotokban, kisfilmekben, interneten is. Emellett lesz receptverseny, látványkonyha és bolti kóstoltatás, valamint támogatják a december 18. és 20. között a fővárosban a Magyar Vasúttörténeti Parkban megrendezendő karácsonyi halvásárt is.
Lipcsey György az MTI kérdésére elmondta: a teljes kampányra 70 millió forintot fordítanak. Ebben a magyar hal mellett népszerűsítik a magyar almát, a bort és a libamájat is. A négy kampányra a 70 millió forintból egyenlő arányban jut.
Szerző: MTI
Forrás: hirado.hu
Fotó: Tószögi György